1838 upprättades ett ”contract” (bindande överenskommelse) mellan fiskarna på norr om att bygga en hamn. Den ersatte de kåsar som fanns. Kåsarna eller kajerna var stenfyllda träkistor med en gångbro av släta stenar som byggdes rakt ut från stranden. Mellan kajerna bildades hamnbassänger eller kar för båtarna. Idag finns rester av kåsarna utefter kusten norr och söder om Norra Hamnen. Det var fiskarnas båtar och de första fraktbåtarna – vrakekor – som lade till i hamnen.
Den första hamnen var i bruk ca 100 år. På grund av kraftiga stormar framförallt 1872 och 1904 fick den restaureras upprepade gånger. På 1930-talet byggdes denna hamn liksom Södra Hamnen om som ett nödhjälpsarbete. Fram till 1987 har hamnen renoverats och byggts till åtskilliga gånger. Idag kräver den endast underhåll och mindre reparationer.
Hamnen ägs och sköts av Norra Hamnlaget. Hamnlaget har funnits sedan 1817 och var då en förmedlande länk mellan befokningen i norra Brantevik och sockenstämman i Simris. Idag är hamnlagets uppgift att förvalta, underhålla och förbättra Norra Hamnen och området runt hamnen.
Renovering och utbyggnad av Norra hamnen 1969
Norra Hamnlaget omkring 1920
Hörnet Östersjögatan – Nytorpsvägen.
Bilden är hämtad ur en tidning för mjölkpropaganda med text om byalag. Personerna igenkännes mest på kroppsställningarna. Inom parentes anges namn på fartyg resp. smeknamn och yrkesgrupp.
Från vänster: Alfred Thuvesson (skeppare på Svanhild), Nils Thuvesson (D:o Elna), Frans Thuvesson (D:o Mariann), Frans Larsson (steward), Martin Olsson (skeppare och fiskare), Ludvig Jeppsson (briggen Esmeralda), Hedberg, bakom honom en okänd, Per Persson (fiskare), Martin Persson (fiskare, Stage), båda dessa med vitt hakskägg. Lars Brunk (briggen Vera) Nils Dahlberg eller Alfred Månsson, Nils Martin Håkansson (Emma) , Okänd, Tuve Andersson (Krok), Oskar Nilsson (sjöman), John Andersson (barken Gripen sen barken Oaklands), Ingvar Persson i plommonstop (Clara), och längst till höger skomakare Anderberg med hunden Don.